Thursday, May 28, 2009

Skim Milk


After my payday, aullea gi shopping makanan2 diet. Salah satu item dlm kepala ni nak grab susu skim. susahnya nak cari sbb xsemua supermarket supply susu skim. ada yg jenis tepung diimport. dan local company spt Marigold & Everyday pun dah buat susu skim tau.so..apalagi..gi supermarket & grab the milk!



Skim Milk(SM) adalah susu tanpa lemak yang dibuat dengan cara pengeringan atau spray dryer untuk menghilangkan sebahagian air dan lemak tetapi masih mengandung laktosa, protein, mineral, vitamin yang larut lemak, dan vitamin yang larut air (B12). Kandungan SM sama dengan kandungan yang terdapat dalam susu segar tetapi berbeza dalam kandungan lemaknya iaitu ±15%. SM digunakan untuk mencapai kandungan solid non fat pada produk dan sebagai sumber protein serta memperbaiki tekstur pada produk akhir.


Susu skim adalah bahagian susu yang tertinggal sesudah krim diambil sebahagian atau seluruhnya. Susu skim mengandung semua zat makanan dari susu kecuali lemak dan vitamin-vitamin yang larut dalam lemak. Susu skim dapat digunakan oleh orang yang menginginkan nilai kalori yang rendah dalam makanannya kareaa hanya mengandung 55% dari seluruh energi susu, dan skim juga dapat digunakan dalam pembuatan keju rendah lemak dan yogurt (Buckle, 1987).

No comments: