Saturday, June 27, 2009

Jom belajar berenang

Aktiviti hari ni, aullea pergi swimming. Belajar sikit-sikit je. Main dalam air je banyak. bukan nya berenang sangat haha. Tapi mmg seronok. aullea x reti lagi cuma baru basic je. Harap2 one day nnt aullea pandai berenang.. bila lah tuuu..Yang ni saja nak kongsi info teknik belajar berenang. Helps me a lot. Meh aullea traslate kan dari dari Bhsa Indonesia ke Bhsa Malaysia. sumber :allabout-swimming.blogspot.com

Jom Belajar Berenang :

Teknik membuang nafas di air, dengan cara:

-Tarik nafas dalam-dalam

-Kemudian masukkan kepala ke dalam air

- Hembuskan nafas melalui hidung/mulut ketika kepala masih di dalam air

-Setelah itu naikkan kepala ke atas air sambil membuka mulut untuk mengambil nafas

-Lakukan hal di atas berulang-ulang sampai terbiasa dan tidak takut memasukkan kepala ke dalam air


Belajar mengapungkan badan di atas permukaan air

-Bila sudah tidak takut dengan air (berani memasukkan kepala ke dalam air cukup lama), maka Anda boleh secara perlahan-lahan mengapungkan tubuh di atas permukaan air. Dengan posisi, wajah dan pandangan mata menghadap ke lantai kolam renang sambil menahan nafas (dilakukan dgn rileks jangan panik)

Belajar meluncur di atas permukaan air

-Setelah dapat mengapungkan badan di atas permukaan air, sekarang kita ke tahap berikutnya ..belajar berenang/meluncur, dengan cara:

-Pada posisi tubuh mengapung di atas permukaan air, kemudian gerakkan kaki naik turun seperti orang yang sedang berjalan (tapi antara paha dan kaki tetap lurus)

Catatan

Untuk belajar mengapung ini, di peringkat awal boleh dibantu oleh teman untuk memegangi tangan supaya terbiasa. Untuk belajar mengapung dan meluncur ini, yang paling utama adalah menghilangkan rasa takut dengan air dulu ..lihat langkah-langkah di atas. Lakukan dengan santai saja pasti berhasil.

Untuk belajar berenang yang paling utama adalah menghilangkan ketakutan dengan air lebih dulu.Keseluruhan tahap di atas hanya memerlukan sedikit masa saja. Setelah dapat mengapungkan badan dan meluncur di permukaan air, maka boleh belajar gaya dada atau gaya bebas. Sebaiknya belajar renang gaya dada atau renang gaya bebas dulu. Biasanya pelatih renang mengajarkan renang gaya dada lebih dulu, keraa gaya ini yang paling cepat dikuasai. dengan menguasai gaya bebas, maka gaya renang lainnya akan lebih mudah dikuasai. Tetapi untuk belajar gaya bebas sendiri akan memerlukan waktu yang lebih lama.Perlu diketahui, belajar renang gaya apapun selalu dimulai dengan belajar dan berlatih gerakan kaki lebih dulu.Jangan pernah putus asa dalam belajar. Berenang seperti layaknya kita belajar berjalan, teruslah mencuba ... pasti berhasil.

RENANG GAYA DADA (CHEST STROKE)

Merupakan gaya yang paling mudah dan paling cepat untuk dipelajari. Tapi dalam segi kecepatan, gaya ini merupakan gaya yang paling lambat.

1. Gerakan kaki

a. Kaki dibengkokkan

b. Kemudian tendangkan/luruskan kaki dengan posisi kedua kaki terbuka (kaki kiri dan kaki kanan saling berjauhan)

c. Masih dalam posisi kaki lurus, kemudian kaki dirapatkan (sampai telapak kaki kiri dan kanan agak bersentuhan ..ini akan menambah daya ke hadapan)

Ulangi langkah a – c di atas

Jadi urutan gerakan kaki gaya dada ini :

1) bengkok, tendang, rapatkan

2) bengkok, tendang, rapatkan,dan seterusnya.

Mudah kan !


2. Gerakan tangan

a. Posisi awal, kedua tangan lurus di atas kepala (kedua tangan saling bertemu)

b. Kemudian tarik tangan ke sisi kanan dan kiri, tetapi tidak perlu terlalu jarak (cukup tarik ke sisi selebar bahu dan selebihnya tarik ke bawah)

c. Luruskan tangan kembali.

Ulangi langkah a – c di atas

Jadi urutan gerakan tangan gaya dada ini :

1) luruskan tangan di atas kepala, gerakkan tangan ke samping kiri dan kanan

2) luruskan tangan di atas kepala, gerakkan tangan ke samping kiri dan kanan,dan seterusnya.

Mudah kan ! (mudah ke?susah lagi nie...)

3. Gerakan kombinasi tangan, kaki & mengambil nafas

-Gerakan tangan dan kaki dilakukan bergantian.

-Pengambilan nafas dilakukan ketika gerakan tangan ke samping kiri dan kanan, kemudian kepala mendongak ke atas sambil mengambil nafas
TIPS:

1) Ketika mulai belajar,tangan berpegangan pada pinggir kolam, kemudian gerakkan kaki seperti di atas. Lakukan sampai lancar

2) Kemudian anda boleh meminta seorang teman untuk memegang tangan anda, sehingga anda dapat menyeberangi kolam dengan menggerakkan kaki dan tangan.

Kaki seringkali tidak dapat diapungkan ke dalam air.Ini disebabkan kepala tidak masuk ke dalam air.Hal ini dilakukan dengan cara memasukkan kepala ke dalam air selama belajar gerakan kaki dan menaikkan kepala hanya bila hendak mengambil nafas.

3) Setelah lancar, maka sekarang kita agak ke tengah kolam. Kemudian kita mengapungkan badan (seperti posisi meluncur) dan gerakkan kaki gaya dada seperti di atas sampai ke pinggir kolam.

4) Setelah itu sekarang mulai belajar menggerakkan tangan. Lakukan 2 atau 3 kali gerakan kaki, kemudian baru gerakkan tangan gaya dada seperti di atas

5) Setelah cukup lancar, maka mulailah belajar mengambil nafas. Ketika tangan bergerak ke sisi, maka naikkan kepala sedikit ke atas permukaan air dan terus mengambil nafas. Lakukan sampai lancar

6) Kemudian berlatihlah lebih ke tengah dan berenang untuk mencapai pinggir kolam. Laklancar, mulailah perbaiki gaya renang gaya dada anda. Gerakan kaki dan tangan bergantian iaitu 1 kali gerakan kaki, 1 kali gerakan tangan dan ambil nafas.Gerakan tangan jangan terlalu lebar, melainkan agak ke bawah (hal ini akan memberikan dorongan yang lebih kuat sekaligus memudahkan pengambilan nafas)
Ok,done untuk renang kuak dada.nampak mmg senang. tapi adoi..susah jugakkk.. takpe,pelan-pelan.. untuk Gaya Bebas, aullea tepek kan kemudian ok.. blajar satu-satu.. :) yg senang ni pun xlepas lagi..hihi..

3 comments:

myza said...

wah bagus ni..missza takut la nk wat yg 1st tu..bape kali dh hubby nak ajar.tp missza cepat panik dan slalu tertellan air kalau beljar terapung.xyakin la.

sheyan coc said...

sy pn x pndai berenang..hak..hak..hak..malu..

sheyan coc said...

sy pn x pndai berenang..hak..hak..hak..malu..